ПАМЯТКА
Як аналізаваць вершы
1 . Асацыяцыя з назвай ( першым радком ) .
2.Вылучэнне мікрасэнсаў .
3 . Вызначэнне тэмы , праблематыкі , даты напісання .
4 . інтанацыя :
• гутарковая :
• сумная , светлага смутку :
• трагічная :
• роздуму :
• захаплення :
• інтымна - сяброўская і інш
- вобразы :
• вобраз лірычнага героя ( герой , думкі і пачуцці якога адлюстраваны ў вершы ) ;
• вобраз - перажыванне ;
• мікравобразы ;
• дамінантныя ( вобраз вёскі ў творчасці Коласа ) ;
• сімвал ( пустыня - сімвал адзіноты ; сад - сімвал страчанага раю; мяцеліца - сімвал страты святла , ідэалаў;
• канцэпт ( носьбіт культурнай памяці народа : канцэпт часу , прасторы , лёсу , свабоды і інш ) ;
• архетыпы ( першаўзоры , вечныя вобразы : мора жыцця , несці крыж).
- Якая вобразнасць пераважае - зрокавая або слыхавая ?
- Асаблівасці кампазіцыі:
• страфічнае або астрафічнае ;
• на колькі частак можна падзяліць ( ці ёсць зачын , лірычная канцоўка , кальцавая кампазіцыя ) .
8.Вобразныя сродкі:
• эпітэт ( “белы хорам, на гары на крутой” ) ;
• параўнанняе(“тварык як лілея;губкі як маліны” ) ;
• антытэза - проціпастаўленне любых элементаў у творы : вобразаў , абставінаў , карцін ( «Вада і камень » ) ;
• гіпербала - перабольшанне ("у сто сорак сонцаў закат палаў » ) ;
• метафара ( зорка гарыць ) ;
• перыфразу - замена назвы прадмета апісаннем яго прыкмет (мора - свабодная стыхія ) ;
• увасабленне - прыпадабненне нежывога жывому ( адпачывае луг ) ;
• метанімія - перанос назвы з аднаго прадмета на іншы : змест і змесціва ( прасторны клас - клас маўчаў ) , матэрыял і выраб з яго (« фарфор і бронза на стале» ) , імя аўтара і яго твор ( чытаў Коласа ) , месца дзеянні і людзі , падзеі (уся сталіца малілася - г. зн. ўсе жыхары ) ;
• Сінекдаха - выкарыстанне адз. ліку замест мн.л. ці наадварот («селянін і рабочы - удвух стары свет агнем паляць,раўнуюць» ) ;
• цэлага замест часткі ( « вянкоў мы славы не насілі» , « Так спяваў яе голас » ) ;
• аксюмарон - спалучэнне процілеглых па сэнсе азначэнняў , паняццяў ( мёртвыя душы , радасць пакуты ) .
9.Стылістычныя фігуры:
• паўтор слоў ;
• анафара – паўтарэнне аднолькавых слоў у пачатку строф або празаічных сказаў;
• эпіфара - паўтарэнне слоў у канцы радка;
• інверсія - незвычайны парадак слоў ( « ой,ты,дзяўчыначка мілая...» ) ;
• рытарычнае пытанне ( « што маё сэрца да вас парывае,чым так прыкованы я?");
• ўсклік ( « Звіні, вясёлых бомаў медзь!");
• зварот ( « устань ты, старонка, родная маці ! ");
• фігура змаўчанні (...) ( « Мае мары ... яны чыстыя ");
• бяззлучнікавасць - асіндэтон ( « на змярканні – шум, гам, звон» ) ;
- шматзлучнікавасць - полісіндэтон – (зваліўся на травы , і стала балюча і травам , і росам, і ветрам гаючым) ;
• Парцэляцыя - дзяленне сказа на самастойныя адрэзкі ( «Вораг мой роўны . Паўнапраўны » . ) ;
• перанос - фраза , распачатая ў адным вершы , пераносіцца ў наступны верш:
Паўстае , ззяе воблака . Даўно сачу за ім ...
10.Лексіка :
• стараславянізмы ( ладдзя , брамы , перст , ўладар) ;
• сінонімы (стылістычныя , кантэкстуальныя ) ;
• антонімы ( далёкі - блізкі) :
• неалагізмы ( гразяшлёп і дажджахлюп - аўтарскія неалагізмы ) ;
• фразеалагічных зварот ( « здольны абвесці вакол пальца » ) ;
• эмацыйная лексіка , якая выказвае эмоцыі , пачуцці ( бялявы - адабрэнне , белабрысы - грэбаванне ) ;
• экспрэсіўная лексіка , якая ўзмацняе выразнасць прамовы ( галасіць , раўці ) ;
• тэматычныя групы слоў ( напрыклад , аб стане прыроды ) .
11.Марфалогія . Якія часціны мовы пераважаюць і чаму?
- каляровасць (ружовы - колер мары , сімвал юнацтва , чысціні , пяшчоты , чырвоны - ўзбуджальны , актыўны , сіні - колер неба , нешта ціхае, ціхае і інш.)
13. Гукапіс (паўтор аднолькавых гукаў ) :
• алітэрацыя ( паўтор зычных гукаў ) : Штохвіліны на шашы шумна, як на кірмашы;
- асанансаў (паўтарэнне галосных гукаў ) : Дрымотаю ружовай агорнутая .
- Памер :
Харэй – двухскладовы памер верша , у якім націск падае на першы склад : Як на поле,на зямлю прыйшла раніца вясны.
Ямб - двухскладовы памер верша , у якім націск падае на другі склад : Свяці , кахання чыстая зара
Дактыль – трохскладовы памер верша , у якім націск падае на першы склад : Чым ты была, Беларусь мая родная...
Амфібрахій – трохскладовы памер верша , у якім націск падае на другі склад : Не вецер бушуе над борам.
Анапест – трохскладовы памер верша , у якім націск ў стапе падае на трэці склад:
Беларусь , мая маці і мова, паветра і хлеб!
Памер можа быць ускладнены :
• пірыхіем - 2 ненаціскныя склады ; робяць разнастайным рытм вершаў , напісаных двухскладовым памерам:
- спандэем -2 зверхсхемныя націскі :
• ўсечанай стапой - адсутнасць ненаціскнога склада ў канцы радка :
• падоўжанай стапой - лішні ненаціскны склад у канцы радка :
15.Строфіка . Рыфма .
Страфа - гэта спалучэнне :
• двухрадкоўяў ;
• трохрадкоўяў;
• чатырохрадкоўяў ( катрэн ) ;
• пяцірадкоўяў;
- Шасцірадкоўяў ;
- Сямірадкоўяў( Септымія ) ;
- Васьмірадкоўяў ( актава ) і г. д.
Санет - 14 радкоў (2 катрэны + 2 ТэРЦэТ ці 3 катрэны - на + 1 двухрадкоўе ) .
Спосабы рыфмоўкі :
• парная ААбб ;
• перакрыжаваная АбАб ;
• кальцавая АББА .
4 тыпу рыфмаў :
1 ) мужчынская (націск на апошні склад ) ;
2) жаночая ( на перадапошні склад) ;
3) дактылічная ( на 3 склад ад канца ) ;
4) гіпердактылічная ( на 4 склад ад канца).
Рыфма бывае :
* Дакладная ( уладай - запалам ) ;
• недакладная ( мілы - сілай) ;
• прыблізная ( прымаўку - пяцёркай ) ;
• мужчынская (націск на апошні склад ) : патрапіў / на баль ;
жаночая (націск на перадапошні склад) : селішчы / адзіноты.
16 . жанр :
• лірычны верш ;
• мініяцюра ;
• пасланне ;
• санет ;
• элегія ;
• балада і інш
17 . Тэматычная група ( філасофская, пейзажная , пейзажна - філасофская , інтымная, грамадзянская і інш.)
18 . Мастацкі час і прастора .
19 . Асноўная думка верша , пафас.
20 . Аўтарскі стыль.
21 . Параўнаць , як гэтая тэма раскрытая ў іншых паэтаў .